• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Råna varandra på kontantinsatsen?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
7 Maj 2012
Meddelanden
276
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Sambolagen är dispositiv vilket innebär att delar eller hela kan avtals bort
 

torx

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 Augusti 2020
Meddelanden
127
Mottagna reaktioner
69
Poäng
197
Jag och min partner vill flytta ihop. Hon vill köpa lägenhet och det spelar ingen större roll för mig. Jag har ingen kontantinsats men det har hon. Jag har sagt att jag vill stå med på bolån och lägenheten, vi kan då skriva ett avtal mellan oss att vid eventuell försäljning så tar hon först sin kontantinsats innan vi delar på försäljningen. Detta går hon inte med på, hon säger att sambolagen står över alla lagar och att jag då kan utnyttja sambolagen för att kunna ”ta” hennes kontantinsats. Hon vill att jag betalar halva boendekostnaden och betalar av hennes lån (och ränta och avgift) för att jag ändå kommer få del av pengarna senare när vi köper framtida hus. Detta är ju dock ingen säkerhet eftersom vi kanske mot all förmodan separerar.
vad säger ni? Står sambolagen verkligen över alla avtal man skriver? Någon som vart i samma situation?
Hon ska väl ha 50% av totala kontantinsatsen vid försäljning, och sen så ska väl inte du stå för amorteringskostnaden om du inte står med som ägare på bostaden, betalar du ränta så ska du också få göra avdragen i deklarationen.
 
Senast ändrad:

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 864
Mottagna reaktioner
1 632
Poäng
1 117
Ni kan skriva avtal på äktenskapsförord mellan varandra på hur ni vill lägga upp det är jag rätt säker på.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 264
Mottagna reaktioner
1 099
Poäng
897
Ni kan skriva avtal på kontantinsatsen. Ni kan göra ett eget där båda skriver på.
Googla, det finns massor!
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 626
Mottagna reaktioner
1 781
Poäng
1 217
En hel konversation borttagen. Och vissa andra åtgärder vidtagna...

Alla inlägg i diskussionen togs bort, även de som var ok.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Jag och min partner vill flytta ihop. Hon vill köpa lägenhet och det spelar ingen större roll för mig. Jag har ingen kontantinsats men det har hon. Jag har sagt att jag vill stå med på bolån och lägenheten, vi kan då skriva ett avtal mellan oss att vid eventuell försäljning så tar hon först sin kontantinsats innan vi delar på försäljningen. Detta går hon inte med på, hon säger att sambolagen står över alla lagar och att jag då kan utnyttja sambolagen för att kunna ”ta” hennes kontantinsats. Hon vill att jag betalar halva boendekostnaden och betalar av hennes lån (och ränta och avgift) för att jag ändå kommer få del av pengarna senare när vi köper framtida hus. Detta är ju dock ingen säkerhet eftersom vi kanske mot all förmodan separerar.
vad säger ni? Står sambolagen verkligen över alla avtal man skriver? Någon som vart i samma situation?
Ska du betala hennes lån och ränta, alltså har hon inte heller kontantinsatsen då eller? Ska hon låna upp kontantinsatsen kan väl du låna din del också då?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp